Stres to nieodłączny element naszego życia. Skoro stres pojawia się w każdej sferze naszego życia to można go spotkać również na płaszczyźnie zawodowej. Wydawać się może, że głównie zauważamy go w środowisku pracy. Codzienne wyzwania, realizacja zadań wymagają naturalnej reakcji organizmu czyli właśnie stresu. Może on mieć wymiar pozytywny jak i negatywny. Ten pierwszy staje się czynnikiem, który motywuje do działania, napędza, dostarcza adrenaliny, wspiera kreatywność. Negatywny stres zaś jest demotywujący, często wiążą się z nim negatywne konsekwencje zawodowe czy zdrowotne. Już dziesiątki lat temu udowodniono, że do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu potrzebujemy optymalnej dawki stresu. Problem pojawia się, gdy poziom stresu staje się zbyt wysoki lub/i nie potrafimy mu zaradzić. Powinniśmy znać efektywne sposoby jak radzić sobie ze stresem.


Co namnaża stres w pracy? 


Jedną z kategorii rozumienia przyczyn stresu jest reakcja na trudny, przykry dla nas bodziec. Może nim być, np. upomnienia od szefa, poczucie, że czegoś nie rozumiemy, nie umiemy wykonać. Co sprzyja również napiętnowania poziomu stresu to narzucone obowiązki, wymagania nieadekwatne do naszych możliwości, zasobów czy wiedzy. Jeżeli czujesz, że pracodawca wymaga od Ciebie zbyt wiele - powiedz mu o tym.  Ponadto działanie pod presją czasu - to jeden z najpopularniejszych tzw. stresorów (czynników wywołujących stres w pracy). Nie każdy potrafi korzystać ze swojej wiedzy, zasobów w stu procentach jeżeli nie można uwolnić się od natrętnych myśli, lęku, przed brakiem realizacji zadania na czas i idącymi za tym konsekwencjami.  Limit czasowy bardzo często pozbawia logicznego myślenia co za tym idzie? Nie potrafimy wykonać zadania, doświadczamy tzw. paraliżu, popełniamy błędy. Warunki na stanowisku pracy są również bardzo ważne dla pracownika. Hałas, zbyt wysokie lub niskie temperatury, uciążliwe zapachy przyczyniają się do powstawania napięcia. 


Stan nieustannego napięcia spowodowanego stresem działa wyczerpująco fizycznie, ale i psychicznie na każdego człowieka. Prowadzi on do ciągłego zmęczenia, które przekłada się również na nasze relacje rodzinne. W pracy spędzamy większość życia dorosłego. Ważne jest, aby miejsce w którym spędzamy dużą część dnia było miejscem, gdzie czujemy się komfortowo, tworzymy dobre relacje, mamy godne warunki pracy, jesteśmy szanowani, dostajemy obowiązki adekwatne do naszych umiejętności, nie jesteśmy poddawani ciągłej pracy pod wpływem napięcia. W pracy potrzebne są jasno określone i zrozumiałe dla wszystkich cele, zadania i  wartości. Poczucie bezpieczeństwa, jasno określone zadania, zasady, godziny pracy, dwukierunkowa komunikacja, poczucie sprawiedliwości  - to klucz do sukcesu pracownika jak i pracodawcy


Stres w pracy - Psycholog radzi


Sposoby radzenia sobie ze stresem w pracy:

  1. Skoncentruj się na pracy. Wykonuj ją najlepiej jak potrafisz. 
  2. Dbaj o relaks. Jest on niezbędnikiem dla zdrowia.
  3. Unikaj zbędnych konfliktów. Rób swoje i dystansuj się.
  4. Bądź asertywny. Wyrażaj swoje opinie bez narzucania swoich racji.
  5. Znajdź czas na krótką przerwę i kilka głębszych oddechów, które będą lekiem na uspokojenie
  6. Praca poza harmonogramem powinna być Twoją decyzją. Jeżeli jest inaczej to czas na szczerą rozmowę z Pracodawcą o warunkach pracy. Pamiętaj, że masz do tego prawo. 
  7. Oddzielaj życie zawodowe od prywatnego. Określenie miejsca pracy drugim domem, próba tworzenia relacji z pracownikami o charakterze rodzinnym nie jest słusznym wyborem.
  8. Jeżeli masz możliwości doszkalaj się. Zdobywanie nowych umiejętności doda Ci pewności siebie.
  9. Miejsce pracy to miejsce, w którym istnieje zespół, gdzie funkcjonują takie same zasady, granice i są przestrzegane przez każdą ze stron. Jasne i określone granice w życiu zawodowym są niezwykle ważne. Sprecyzowane i wyznaczone zasady to klucz do sukcesu w wyeliminowaniu nadmiernego i zbędnego stresu.

Jeżeli czujesz, że poziom stresu, którego doświadczasz jest zbyt wysoki rozważ zgłoszenie się na konsultację do wybranego psychologa